هواپیما

وبلاگ تخصصی هوانوردی

هواپیما

وبلاگ تخصصی هوانوردی

قدرت هوایی ایران

سام علیک



 

میخام خیلی کم شما رو با IRIAF(اسلامیک ریپابلیک ایرانیان ایر فورس)که به نهاجا هم مشهوره (نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی) آشنا کنم.کار این خوشکلها در سال 1301 آغاز شده و اولیشم هواپیمای آلمانی یونکرس اف-13(IV F-13) بود و روز به روز هم پیشرفت کرد(منظورم نیروی هوایی هستش) و خدا وکیلی خوبم جلو اومد.در سال 1311 ما تو ایران و تو کارخونه شهباز هواپیمای تایگر موس (TIGER MUTH) تولید میکردیمو همچنین سال بعدش تو همین کارخونه هواپیمای دو باله آداکس ((AVDAX تولید شد.اولین هواپیما با چرخ جمع شونده در ایران آکسفورد بود که در سال1317 وارد ایران شد.اولین جت ایران هواپیمای آر/تی 33ای(تی-برد)(R/T-33A (T-BIRD)) بودش که در سال 1335 وارد ایران شد و یه هواپیمای آمریکایی بود.اولین هواپیمایی که در ایران سرعت صوت رو شکست تایگر یا همون اف-5 بود(F-5A TIGER) که در سال 1343 وارد ایران شد و توانست به سرعت 1.4 ماخ برسه(1ماخ=1200 کیلومتر در ساعت(البته این تقریبی هست)).حالا تمام هواپیماهای ارتش رو به ترتیب با سال ورودشون میگم:

یونکرس اف 13(1301)

یونکرس آ 20 (1302)

دهاویلند 4(1302)

دهاویلند 19آ(1302)

آورو 504کی(1302)

اسپاد 42(1303)

پوتز 8(1303)

برگه 14(1303)

برگه 19(1304)

یونکرس دبلیو 33(1308)

تایگر موس(1311)

آر 5(1312)

آداکس(1312)

فیوری(1313)

دهاویلند 89 دراگن راپید(1315)

آکسفورد(1317)

هایند(1317)

انسن(1323)

هاریکن(1325)

سی 42 داکوتا(1328)

پی 47دی تاندر بولت(1328)

ال 4(1329)

ال 20(1329)

استیرمن(1329)

تی 6(1329)

آر/تی 33ای_تی برد(1335)

ایلوشین 14(1335)

اف 84جی_تاندر جت(1336)

اف 86اف_سیبر(1339)

سی 130ئی/اچ_هرکولز(1342)

جت استار(1342)

اس 55_یو اچ 19بی(1342)

آر/اف 5ای/بی(1343)

اچ اچ 43اف_هاسکی(1343)

اف 4دی_فانتومII(1347)

ای بی206_جت رنجر(1347)

یو اچ 1دی_هیویی1(1348)

او 2ای(1349)

آر/اف 4ئی_فانتوم II(1350)

سی اچ 47سی_شینوک(1350)

اف 27_فرند شیپ(1350)

هاک کماندر(1351)

اف 33 ای/سی_بونانزا(1352)

اف 5ئی/اف(1353)

کی سی 707(1353)*

پی 3اف_اوریون(1353)

کی سی 747_جمبوجت(1354)

اف 14ای_تامکت(1354)

ای بی 214(1355)

فالکن20/50(1355)

پی سی 6(1362)**

ی سی 7(1362)

پرستو(1367)

اف 7(1369)***

میگ 29(1370)

سوخو 24(1371)

سوخو 25(1382)****

 

خوب لازم به ذکر هست که بگم ما هلیکوپتر های دیگری از قبیل اس3_سی استالیون_ای بی 212_کبری_.... داریم و همچنین هواپیما های دیگه مثل ایلوشین 76 و توکانو(امبرائر312) که مال نیروهای دیگه(نداجا-نزاجا-نهسا) هستن و با عرض شرمندگی اطلاع دقیقی از سال ورودشون ندارم.

*KC-707 همون KC135 هست با این فرق که KC707 موتور توربوجت داره ولی KC135 موتور توربو فن داره

**من خجالت میکشم در مورد این عتیقه توضیح بدم

***F7 دراگون نمونه چینی MIG21 فیشبد هست.

****این هواپیما تازه ترین هواپیما ایران(در امور نظامی) هست و متعلق به سپاه هست و تماما دسته دوم هستند.

 

هواپیماهایی که ما الان در بخش نظامی و به صورت فعال داریم عبرتند از:(به نقل از هفته نامه ویک اند اسپیس و نوشتن این مطلب به معنی تایید آن نیست و اطلاعات این رقمی همیشه جزو اطلاعات سری هستند (نه تو ایران تو تمام دنیا و عددهایم که میدن احتمالی هست))(اعداد داخل پرانتز تعداد اونها هستش)

نیروی هوایی:

آگوستابلAB-206(2)

آگوستابلAB-212(5)

آگوستابلAB-214 A/C(20)

آنتونف AN-74(10)

بیچ بونانزاF-33(26)

بویینگB707-3J9C(14)

بویینگB747-200(4)

بویینگB747-F131(7)

بویینگCH-47C(5)
چانگدو F-7N )[MIG21]14)

داسو فالکن20F(3)

داسو فالکن50(3)

دورنیه228(5)

امبرائرEMB-312(15)

فوکر F27-400M/600(10)

گرومن F-14A(20)

گویژو FT-7 [MIG21U](4)

هاربین Y-7 [AN-24](14)

هاربین Y-12(9)

ایلیوشینIL-76(13)

لاکهید جت استار2(1)
لاکهید جت استار 8(1)

لاکهید مارتین C-130E/H(23)

لاکهید مارتین P-3F(3)

لاکهید مارتین RC-130H(3)

مکدانل داگلاس F-4D/E(40)

مکدانل داگلاس RF-4E(6)

میکویان MIG-29A(35)

میکویان MIG-29UB(5)

نورثروپF-5 B/E/F(45)

پیلاتوس PC-6B(10)

پیلاتوس PC-7(45)

راکول توربو کاماندر 681B(2)

ساب MFI-17B(25)

شینیانگF-6 [MIG-19](18)

سوخوSU-20(4)

سوخو SU-22(40)

سوخو SU-24MK(30)

هوانیروز:

آگوستابلAB.205A-1(10)

آگوستابلAB.206A/B(40)

آگوستابلAB.212(20)

آگوستابلAB.214A/C(100)

بل AH-1Jکبری(70)

بویینگ-بریدونالی CH-47C(20)

سسنا 185(10)

داسو فالکن 2E(1)

راکول کاماندار 690(3)

راکول کاماندار 690A(2)

نیروی دریایی:

آگوستابلAB.205A(5)

آگوستابلAB.206B(10)

آگوستابلAB.212AS(6)

داسو فالکن20E(3)

میلMI-171(21)

میلMI-171SAR(5)

راکول کاماندر500(1)

راکول کماندر690A(3)

سیکورسکیRH-53D (2)

سیکورسکیSH-3D(10)

نیروی هوایی سپاه:

آنتونف AN-74(6)

پیلاتوس PC-7(20)
شاهد51[AB212](20)

این لیست نا امید کننده هست ولی من با اطمینان میگم نصف این مطالب به درد سطل آشغال میخوره.میگید چرا؟چون این هفته نامه با این همه ادعا اومده ایلیوشین 76 رو جزو نیروی هوایی معرفی کرده و هیچ اشاره ای به میلهای 171 سپاه نکرده و تی33ها +سوخو 20/22+اف 6 هم باز نشست شدند ....... و حالا این مجله در مورد اطلاعاتی که کاملا جنرال و عادی هستند این اشتباهات فاحش رو مرتکب میشه حالا چه جوری میتونه از اطلاعات سری ما سر در بیاره خدا میدونه.من 100% مطمئنم ایران بالای 100تا F-4 داره و F-14هاشم حداقل25 هست.میتونم بگم این مطلب کلا چرت و پرته ولی وظیفه من اطلاع رسانیه و نمیخواستم خیانت در امانت کرده باشم و واسه همین کامل مطالب رو نوشتم و در ضمن نمی خاستم شما رو هم به اشتباه بندازم و واسه همین این توضیحاتو دادم.

می دونم این سئوال خیلی هاست_ایران اف16 نداره؟_من میگم ما اف16 خریدیم و حتی قطعات یدکیشم گرفتیم ولی تحویل اون مصادف شد با انقلاب و گروگان گیری و تحریم ایران و واسه همین به ما داده نشد و تعدادشم بنا به منابعی 300 تا هست ولی خود شاه(روحش شاد با این خریدهای عاقلانه و به جاش) در کتابی در مورد این هواپیما گفته که 256 فروند از این هواپیما خریداری شده و نمونه اون F-16A/B هستش.ارزش F-16C/D B60 (که بهترین نمونه این هواپیما هست)حدود 72 میلیون دلار هست(لهستان 48 فروند این هواپیما رو به مبلغ 3.5 میلیارد دلار خرید) و حالا خودتون تعمیم بدید ببینید F-16A/B چقدر می ارزه.

 

فعلا میرم دنبال زندگیم_ میدوارم خوشتون اومده باشه

پیغام/کمک/راهنمایی فراموش نشود.

 

 

TU-204

سلام دوستان.امیدوارم سلامت باشید.من امروز میخام در مورد توپولف204 که تازه وارد صنعت هوایی ما هستش توضیحاتی رو عرض بفرمایم:

نوع:مسافربری میان برد
همخانواده:224 و 234
سازنده:توپولف روسیه

توضیحات:


 در 1986 سه هواپیما جدید مسافربری روسی به نمایش گذاشته شدند.یکی از این هواپیماها که برای خدمت در خط آئروفلوت در دهه 1990 پیش بینی شده بود همین توپولف 204 خودمون بود.204 به 757روسی مشهور شد چونکه هم شکل و هم اندازه 757 است اما پیس گرایی بالهاش کمتره (یعنی کمتر به سمت عقب خم شده).در ساختار این 204 مثل همه هواپیماهای معاصر روسی از مواد مرکب فراوان استفاده شده تا وزن کم بشه و پشت بند اون مصرف سوخت و ایزا قیمت بلیط کم بشه.این وزن بهینه به همراه موتور های کم مصرف بازدهی سوختی خیلی توپی رو ایجاد کرده.بالهای 204به هوابرهای فرابحرانی مجهز است و علاوه بر نسبت منظری زیاد و پسگرایی متوسط،ته بالهایی هم دارد(راحتترین راه تشخیص 757 و 204 از هم همین ته بالها است که 757 نداره).204 به سیستم پیشرفته کنترل با سیم مجهز شده(دیگه از سیستم هیدرولیک خبری نیست) و به جای فرمان کنترل،با اهرمهای مرکزی هدایت میشود.

پیش نمونه این هواپیما برای نخستین بار در 2 ژانویه 1989 پرواز کرد.تولید مدل پایه این هواپیما در 1994 آغاز شد و در 12 ژانویه سال 95 گواهینامه صلاحیت پرواز رو گرفت.در همون سال 94 اعلام شد نمونه هایی از 204 با بدنه کوتاهتر در حال طراحی است .این طرحها شامل نوع نزدیک برد/میان برد برای حمل 166 مسافر و نوع دور برد برای حمل 99 تا 160 مسافر است که به اونها 224 و 234 میگن.

مشخصات فنی مدل پایه:


دو موتور توربوفن Aviadvigtel ps-90A


هر موتور نیرویی معادل 158300نیوتن تولید میکند


طول هواپیما 46 متر و ارتفاع 13.9متر و عرض 42 متر دارد.


بیشترین وزن سوخت=24000کیلوگرم


بیشترین بارمزد=21000کیلوگرم


بیشترین وزن برخاست:94600کیلوگرم


سرعت کروز و اقتصادی در ارتفاع 11-12کیلومتر=830 کیلومتر در ساعت

برد(با بیشترین وزن)=2900کیلومتر

B747

من امروز میخام در مورد 747 بنویسم.همون بچه غول خوش تیپ خودمون.سال 1964 USAF مناقصه ای رو واسه ساخت یک هواپیمای ترابری نظامی فوق سنگین مطرح کرد.شرکت بویینگ طرحی شبیه همین 747 داد و لاکهید طرح CX-HLS یا همون سی 5 رو وارد مناقصه کرد.توی این مناقصه سی 5 به علت ارزون بودن تونست پیروز بشه.ولی مگه بویینگ ول کن بود.با همون پول تو جیبیش طرح رو ادامه داد آخه روسای بویینگ تازه ماشین حساب خریده بودن و یه ذره حساب کتاب کردن دیدن که با نرخ رشد 15%مسافر در هر سال خطوط هوایی در اواسط دهه 1970 به هواپیمایی احتیاج دارن که بتونه 375 نفر ببره اونم تا یه برد خیلی دور.


اولش 747 موتور جنرال الکتریک داشت (یعنی میخاستن بزارن)ولی آخرش موتور ج.تی9دی ساخت پرات اند ویتنی روش گذاشتن.همین پراپ اند ویتنی واسه این موتور 6 سال آزگار زحمت کشید و یه کارخونه جدید واسه این موتور ساخت آخه این موتور فوق العاده بزرگ بود و دهنه ورود هواش 2.5 متر بود.این موتور رو برای آزمایش روی یه بی 52 هم نصب کردن.خلاصه یه چیز توپ ساختن و دادن به بویینگ.یکی از دلایل ساخت 747 حمل محموله های خیلی بزرگ بود واسه همین بدنه رو طوری طراحی کردن که دو کانتینر 8*8فوت بغل هم جا بشن و همین باعث شروع زندگی پهن پیکرها شد. در کل تو طراحی این هواپیما بار از مسافر مهمتر بود و بیشتر روی حمل بار متمرکز بودش تا حمل مسافر.البته این هواپیما میتونست هم صرفا مسافری یا ترکیبی از مسافری و باری یا فقط باری باشه.و طرح نهایی این هواپیما 3 عرشه داشت.عرشه فوقانی برای کابین خلبان و محل استراحت خدمه و محلی برای تغریح مسافران و گاهی قسمت فرست کلاس.عرشه میانی که با یه پلکان به عرشه بالا وصل میشه برای حمل مسافر بود و عرشه تحتانی هم واسه بار بود.

بعضی از مدلها که صرفا باری هستند میتونن از دماغه هواپیما هم بار گیری کنند و تو مدل مسافری توی وسط هواپیما هر ردیف 10 تا صندلی عادی داره.

در آوریل 1966 اولین قرار داد با پان آمریکن و بویینگ به ارزش 500میلیون دلار برای 25 فروند بسته شد(هر کدوم 20میلیون دلار).همین کار خیلی از مشکلات بویینگ رو حل کرد(در این زمینه) و زمینهای جدید برای احداث کارگاهای مورد نیاز رو خریدن.این هواپیمای 285میلیون فوت مکعبی به کارگاه خیلی بزرگی نیاز داشت تا بتونن بسازنش.

پس از پایان مرحله طراحی برای اینکه مطمئن شن که طرح درسته 14000 ساعت آزمایشات مختلف تو تونل باد روی این هواپیما انجام شد و 10میلیون نفر-ساعت وقت صرف اینکار شد.پس از آغاز اولین عملیات ساخت در ژانویه 1967 امور مونتاژ در ماه سپتامبر شروع شد.چون طرح یه خورده خیلی سنگین بود بویینگ چند تا پیمانکار واسه طرح پیدا کرد که عمدتا ژاپنی بودن.
بلاخره تو 9 فوریه 1969 اولین پیش نمونه پرواز کرد اونم بغل یه اف 86.اولین پرواز خیلی خوب بود.خیلی نگذشت که همه 5 هواپیمای آزمایشی از FAR گواهینامه صلاحیت پرواز گرفتن(30دسامبر همون سال).

خوب تا اینجا اومدیم که 747 گواهینامه گرفت.این هواپیما بازم یه مشکلاتی داشت که مهمش این بود که موتورها وقتی فشار بهشون وارد میشد شکلش از دایره به بیضی تغییر میکرد که این مشکل هم با تعویض پوسته حل شد.اولین تحویل به شرکت پان امریکن بود که سر  موقع انجام شد.اون موقعها مدیر پان امریکن یه خلبانی بود که خیلی با حال بود.این خلبان کهنه کار اومد و هواپیما 747 رو آزمایش کرد و پدر این جمبوجت بیچاره رو در اورد.تو بعضی مانورها بالهای هواپیما 12فوت خم شد ولی هواپیما سالم اومد زمین و این خلبان توپ 747رو امنترین هواپیما تاریخ هواپیمایی معرفی کرد(منم باهاش موافقم).تو آزمایشهی استاتیکی 747 بالهاش تا 26فوت خم میشد(تا قبل از شکستن).


در ژوئن 1969 پیش نمونه 747 برای رفتن به نمایشگاه پاریس مسافت 5160مایل رو یه کله رفت.و اونجا چون اینقدر بزرگ بود اونو جمبوجت صدا کردن.تو همون نمایشگاه این پدر سوخته اینقدر چشو ابرو واسه اینو اون نازک کرد که همه از دم عاشقش شدن و خیلی ها اومدن و اونو خریدن.تولید 747 به قدری زیاد بود که سال 1994 هزاریشم تولید کردن.


747 مدلهای زیادی داره که غیره اس پی همه  تقریبا یه تیپیند.747 تو هر کاری دست داشت.اومدن یه دونه واسه رئیس جمهور  ساختن که در شرایط بحرانی بتونه از اسمون همه امریکا رو هدایت کنه و اسمش ئی4 بود(ایر فورس وان با این فرق میکنه).ناسا هم یه دونه داره که باهاش شاتل میبره.ارتش امریکا هم یه دونه مخصوص داره که لیزر های مخصوص داره واسه ترکوندن موشکهای دشمن(البته این آزمایش هستش).تو هالیوود هم جز بازیگرهای خوب هستش(البته همیشه میدزدنش).

مشخصات:(مربوط به بویینگ 400-747)


 

قیمت:۲۱۵میلون دلار

 

مدلها:100-اس پی-100بی -200-سی-اف-200ام-300-300ام-400-ئی4


موتور:4موتور جنرال الکتریک سی اف6.80سی2 یا پرات اند ویتنی پی دبلیو4256 یا رویلز رویس آر بی211 524دی4دی هر کدوم رانشی حدود 258کیلونیوتن دارن.


ارتفاع:18.19متر


طول:70.66متر


دهانه بالها:6?.??متر


طول کابین:57متر


بیشترین عرض کابین:6.13متر


بیشترین ارتفاع کابین:2.54متر


حجم کابین:789متر مکعب


وزن خالی:177354کیلو گرم


بیشترین وزن سوخت:175392کیلوگرم


بیشترین بارمزد(با 412 مسافر):65317کیلو گرم


بیشترین وزن برخاست:394625کیلو گرم


بیشترین وزن فرود:260360کیلوگرم


بیشترین سرعت افقی(با حداکثر بار):979کیلومتر در ساعت


باند واسه برخاست(با حداکثر بار):3383متر


باند واسه فرود(با حداکثر بار):2134متر


برد(با سرعت کروز دور برد و با 412 مسافر و مقدار سوخت ذخیره مرسوم):13528کیلومتر


خدمه:3خلبان با امکان حضور 2همراه و حدود 18 مهماندار(مرسومش اینه)


قادر به حمل 516  تا 550 مسافر در شرایط استاندارد