AB-204 HUEY

نام گذاری آمریکایی:یو اچ-۱(هیویی) ٬اچ اچ-۱ ٬ تی اچ-۱(ایروکوای)

نامگذاری سوئدی:اچ کی پی3 بی

همخانواده:بل205-ای بی205

سازنده:بل

 

توضیحات:

در مناقصه ای که نیروی زمینی آمریکا در سال 1955 برای ساخت یک هلیکوپتر چند منظوره مناسب برای تخلیه مجروحین از خط مقدم جنگ مطرح کردش،طرح بل به اسم بل204 برنده مناقصه شد.مدل تولیدی بر اساس استانداردهای نظامی یو اچ-1 نامیده شدش که به هیویی هم معروف شدش.

تولید این هلیکوپتر از 1956 آغاز شدش و تا 3 دهه به صورت عمده در مدلهای مختلف تولید شدش.

204 به پروانه الاکلنگی ابداعی شرکت بل مجهز هستش و 2 تیغه داره.لولای بال زنی پروانه دقیقا وسط قرار میگیره و لولایی برای حرکت پسزنی وجود نداره.204 اولین هلیکوپتری هستش که موتور توربینیش در پشت جعبه دنده قرار میگیره.

این هلیکوپتر معمولا غیر مسلح پرواز میکنه ولی میتونه تسلیحات جور واجوری رو با خودش حمل کنه و همین باعث شدش که تو ویتنام یکی از مهمترین پرنده ها باشه.

با اجرای اصلاحاتی روی 204 مثل کشیده کردن بدنه و افزایش فضای درون کابین هلیکوپتر205 ساخته شد که اسم نظامیش یو اچ-1دی بود.این هلیکوپتر جدید در 16 اوت 1961 به پرواز در اومد و میتونست 12سرباز مسلح یا 6تخت روان و یک پرستار و یا 4000پاوند بار رو حمل کنه.یو اچ-1دی در نهم اوت 1963 وارد خدمت نیروی زمینی شدش و بعدها با مدلهای یو اچ-1اچ عوض شدش.

در 1971 شرکت بل با اصلاحاتی مدلهای یو اچ-1 هلمز رو عرضه کرد که میتونست شبها و همچنین در شرایط دید محدود هم پرواز کنن.در مدل هلمز،خود تیغه های پروانه آنتن افقی بزرگی هستش که با هزینه کمتر از رادارهای دیگه موانع مختلف و وسایل متحرک را به طور واضح نشون میداد.همچنین از سیستم هشدار برخورد با زمین نیز تو این مدل استفاده شده.

علاوه بر تولید این هلیکوپتر با در آلمان غربی،ژاپن و تایوان با اجازه شرکت بل،شرکت ایتالیایی آگوستا یه مدل ارتقا یافته این رو با اسم ای بی205رو تولید میکرد.ای بی205 علاوه بر قابلیتهای ای 205 میتونست وظیفه حمل نفرات و تجهیزات و همچنین اجرای عملیات نجات و پشتیبانی رو انجام بده و ضمناً با نصب کیتهای ویژه میتونه برای حمل مصدومین یا بارهای خارجی، اجرای ماموریتهای نظامی تاکتیکی، و اجرای عملیات آبی خاکی(با اسکیدهای شناور) مورد استفاده قرار بگیره.

هلیکوپتر ای بی 205 بر اساس طرح 204 بی و با همون اجزای دینامیکی،مثل واحد انتقال قدرت،پروانه اصلی و دمی و جعبه دنده ساخته شد ولی بقیه بدنش طرح جدیدی داره.ظرفیت حمل سوخت ای بی 205 نسبت به 204بی 34% بیشتره و میتونه از مخزنهای بیرونی هم استفاده کنه.

در زمان خاتمه تولید آخرین 204 در سال 1986 بیش از 5000 فروند از اون تو کشورهای مختلف تولید میشدش.

 

انواع مدلها بل204:

 اولین مدل تولیدی (آغاز تحویل 30 ژوئن 1959)UH-1A

 اصلاح شده مدل ای با موتورهای قویترUH-1B

 جانشین مدل بی در خط تولید- تیغه اصلی جدید و از مانور پذیری بالاترUH-1C

 مدل پشتیبانی هجومی برای تفنگداران دریاییUH-1E

 شبیه مدل بی-برای عرضه به نیروی هواییUH-1F

 مدل همگانی برای نیروی دریایی(8فروند)UH-1L

 قادر به عملیات شبانهUH-1M

 مدل صادراتی-شبیه یو اچ-1بی(69 فروند)204B

 مدل ساخت ایتالیاAB204B

 مدل نجات هوا-دریاییHH-1K

 مدل آموزشی-شبیه یو اچ-1 افTH-1F

  مدل آموزشی برای نیروی دریاییTH-1L

 

 

انواع مدلهای 205:

 برای استفاده فرماندهی(10 فروند)CH-118

 برای جنگ الکترونیکEH-1H

 مدل نجات هوا-دریایی(30فروند)HH-1H

 مورد استفاده نیروی زمینی،موتورهای قویتر-سوخت بیشترUH-1D

 مدل اصلی برای نیروی زمینی (1233فروند)UH-1H

 با سیستم های اویونیکی پیشرفته ترUH-1V

 مدل یو اچ-1دی ساخت ایتالیاAB-205A

 

 

مشخصات فنی مدل 204بی:

 

موتور: یک موتور لایکومینگ تی 5309 ای

سرعت دورانی پروانه اصلی: 295-324 دور در دقیقه

ظرفیت باک: 916لیتر

طول بدنه: 13.59متر

قطر پروانه اصلی: 14.63 متر

وزن خالی: 2086 کیلوگرم

بیشترین وزن: 3856 کیلوگرم

بیشترین سرعت کروز: 217 کیلومتر

سرعت کروز اقصادی: 193 کیلومتر

نرخ صعود: 8.1 متر در ثانیه

سقف پرواز: 4815متر

سقف پرواز ایستا: 4175 متر

برد با بیشترین سوخت: 530کیلومتر

خدمه: 2نفر به صورت پهلو به پهلو