X
تبلیغات
رایتل
هواپیما
  
 وبلاگ تخصصی هوانوردی
 
آرشیو
موضوع بندی
 
چهارشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1385
AN-225 Mriya

بازم سلام.امروز میخام در مورد هواپیمای آنتونف 225 که بزرگترین بچه غول دنیاست حرف بزنم.به هر حال میرم سر اصل مطلب.

 

شهرت: گوساک ، ماریا

سازنده: آنتونف

ویژگی: اولین هواپیمای سنگینتر از 1000000پوند و بزرگترین هواپیما جهان

 

تاریخچه:

آنتونف 225 بر اساس طرح هواپیمای فوق سنگین آنتونف124 و برای حمل فضاپیمای شاتل بوران طراحی شد.مطالعات اولیه طراحی این بچه غول سال 1985 شروع شدش و اولین نمونه اونم 22 مارس 1988 تو کییف پرواز کرد(به مدت 75 دقیقه).

این هواپیما 22 مارس 1989 تو یه پرواز 3.5 ساعته 106رکورد جهانی رو شکوند و به اسم خودش ثبت کرد و خیلی هاش هنوز هم که هنوزه پا برجاست(یکی از اونا تیکاف با وزن 1120370 پوند(508200کیلوگرم) بودش که از این وزن 156300 کیلو ماله بار هواپیما بودش).

اولین پرواز آنتونف225 با محموله شاتل بوران 13 مه 1989 بودش که از پایگاه هوایی بایکنونور انجام شدش.

آنتونف225 دماغه باز شونده داره(به سمت بالا) و کف کابینش هم با آلیاژ تیتانیوم تقویت شده.دو جرچقیل تو هواپیما وصل شده که میتونند محموله هایی به وزن 250تن رو بارگیری یا تخلیه کنن.طبقه بالای این هواپیما هم گنجایش 70نفر مسافر رو داره.

در حال حاضر آنتونف225 تو اکراین برای حمل هواپیما-سیستم های موشکی و تجهیزات سنگین مثل بوران مورد استفاده قرار میگیره.

 

مشخصات فنی:

 

موتور:  6 موتور توربوفن دی-18تی

بیشترین رانش هر موتور: 51650 پوند

ظرفیت سوخت: 409410لیتر

عرض: 88.4متر

طول: 84 متر

ارتفاع: 18.1 متر

بیشترین وزن بار: 250000کیلو

بیشترین وزن برخاست: 600000کیلو

بیشترین سرعت کروز: 850 کیلومتر در ساعت

باند برای برخاست: 3500متر

برد با 200تن بار: 4500کیلومتر

 


 
سه‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1385
AB-204 HUEY

نام گذاری آمریکایی:یو اچ-۱(هیویی) ٬اچ اچ-۱ ٬ تی اچ-۱(ایروکوای)

نامگذاری سوئدی:اچ کی پی3 بی

همخانواده:بل205-ای بی205

سازنده:بل

 

توضیحات:

در مناقصه ای که نیروی زمینی آمریکا در سال 1955 برای ساخت یک هلیکوپتر چند منظوره مناسب برای تخلیه مجروحین از خط مقدم جنگ مطرح کردش،طرح بل به اسم بل204 برنده مناقصه شد.مدل تولیدی بر اساس استانداردهای نظامی یو اچ-1 نامیده شدش که به هیویی هم معروف شدش.

تولید این هلیکوپتر از 1956 آغاز شدش و تا 3 دهه به صورت عمده در مدلهای مختلف تولید شدش.

204 به پروانه الاکلنگی ابداعی شرکت بل مجهز هستش و 2 تیغه داره.لولای بال زنی پروانه دقیقا وسط قرار میگیره و لولایی برای حرکت پسزنی وجود نداره.204 اولین هلیکوپتری هستش که موتور توربینیش در پشت جعبه دنده قرار میگیره.

این هلیکوپتر معمولا غیر مسلح پرواز میکنه ولی میتونه تسلیحات جور واجوری رو با خودش حمل کنه و همین باعث شدش که تو ویتنام یکی از مهمترین پرنده ها باشه.

با اجرای اصلاحاتی روی 204 مثل کشیده کردن بدنه و افزایش فضای درون کابین هلیکوپتر205 ساخته شد که اسم نظامیش یو اچ-1دی بود.این هلیکوپتر جدید در 16 اوت 1961 به پرواز در اومد و میتونست 12سرباز مسلح یا 6تخت روان و یک پرستار و یا 4000پاوند بار رو حمل کنه.یو اچ-1دی در نهم اوت 1963 وارد خدمت نیروی زمینی شدش و بعدها با مدلهای یو اچ-1اچ عوض شدش.

در 1971 شرکت بل با اصلاحاتی مدلهای یو اچ-1 هلمز رو عرضه کرد که میتونست شبها و همچنین در شرایط دید محدود هم پرواز کنن.در مدل هلمز،خود تیغه های پروانه آنتن افقی بزرگی هستش که با هزینه کمتر از رادارهای دیگه موانع مختلف و وسایل متحرک را به طور واضح نشون میداد.همچنین از سیستم هشدار برخورد با زمین نیز تو این مدل استفاده شده.

علاوه بر تولید این هلیکوپتر با در آلمان غربی،ژاپن و تایوان با اجازه شرکت بل،شرکت ایتالیایی آگوستا یه مدل ارتقا یافته این رو با اسم ای بی205رو تولید میکرد.ای بی205 علاوه بر قابلیتهای ای 205 میتونست وظیفه حمل نفرات و تجهیزات و همچنین اجرای عملیات نجات و پشتیبانی رو انجام بده و ضمناً با نصب کیتهای ویژه میتونه برای حمل مصدومین یا بارهای خارجی، اجرای ماموریتهای نظامی تاکتیکی، و اجرای عملیات آبی خاکی(با اسکیدهای شناور) مورد استفاده قرار بگیره.

هلیکوپتر ای بی 205 بر اساس طرح 204 بی و با همون اجزای دینامیکی،مثل واحد انتقال قدرت،پروانه اصلی و دمی و جعبه دنده ساخته شد ولی بقیه بدنش طرح جدیدی داره.ظرفیت حمل سوخت ای بی 205 نسبت به 204بی 34% بیشتره و میتونه از مخزنهای بیرونی هم استفاده کنه.

در زمان خاتمه تولید آخرین 204 در سال 1986 بیش از 5000 فروند از اون تو کشورهای مختلف تولید میشدش.

 

انواع مدلها بل204:

 اولین مدل تولیدی (آغاز تحویل 30 ژوئن 1959)UH-1A

 اصلاح شده مدل ای با موتورهای قویترUH-1B

 جانشین مدل بی در خط تولید- تیغه اصلی جدید و از مانور پذیری بالاترUH-1C

 مدل پشتیبانی هجومی برای تفنگداران دریاییUH-1E

 شبیه مدل بی-برای عرضه به نیروی هواییUH-1F

 مدل همگانی برای نیروی دریایی(8فروند)UH-1L

 قادر به عملیات شبانهUH-1M

 مدل صادراتی-شبیه یو اچ-1بی(69 فروند)204B

 مدل ساخت ایتالیاAB204B

 مدل نجات هوا-دریاییHH-1K

 مدل آموزشی-شبیه یو اچ-1 افTH-1F

  مدل آموزشی برای نیروی دریاییTH-1L

 

 

انواع مدلهای 205:

 برای استفاده فرماندهی(10 فروند)CH-118

 برای جنگ الکترونیکEH-1H

 مدل نجات هوا-دریایی(30فروند)HH-1H

 مورد استفاده نیروی زمینی،موتورهای قویتر-سوخت بیشترUH-1D

 مدل اصلی برای نیروی زمینی (1233فروند)UH-1H

 با سیستم های اویونیکی پیشرفته ترUH-1V

 مدل یو اچ-1دی ساخت ایتالیاAB-205A

 

 

مشخصات فنی مدل 204بی:

 

موتور: یک موتور لایکومینگ تی 5309 ای

سرعت دورانی پروانه اصلی: 295-324 دور در دقیقه

ظرفیت باک: 916لیتر

طول بدنه: 13.59متر

قطر پروانه اصلی: 14.63 متر

وزن خالی: 2086 کیلوگرم

بیشترین وزن: 3856 کیلوگرم

بیشترین سرعت کروز: 217 کیلومتر

سرعت کروز اقصادی: 193 کیلومتر

نرخ صعود: 8.1 متر در ثانیه

سقف پرواز: 4815متر

سقف پرواز ایستا: 4175 متر

برد با بیشترین سوخت: 530کیلومتر

خدمه: 2نفر به صورت پهلو به پهلو

 

 

 


 
سه‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1385
AH-1 COBRA
کبری

سلام.من همون طور که قول داده بودم امروز می‌خوام درباره هلیکوپتر کبری یا همون AH-1 حرف بزنم.

نام گذاری نظامی‌: ای اچ-1 ، تی‌ اچ-1، بل209

شهرت:هیویی‌ کبری ، سوپر کبری ، سی‌ کبری، دراکیولا

سازنده:بل تکسترون

 

توضیحات:

در ماه مارس 1965 شرکت بل تکسترون برنامه ای را آغاز کرد تا با استفاده از سیستم تولید و انتقال قدرت و پروانه هلیکوپتر یو اچ 1 سی‌، و فقط با یک بدنه ایرودینامیکی‌، هلیکوپتری مناسب برای اجرای ماموریتهای رزمی‌ تدارک کند.هدف این برنامه رسیدن به بیشترین  سرعت طراحی‌ و ظرفیت تسلیحاتی‌، و افزیش بازده خدمه بود.طرح نهایی‌ بدنه باریک با نیم رخ کوتاه داشتش که استتار اونو راحت میکرد، و همچنین جایگاه 2 نفره اون به صورت پشت سر هم بود تا هر 2 بهترین دید رو داشته باشن.در این طرح 2 تا باله کوچیک هم 2 طرف بدنه نصب شد که کار حمل تسلیحات رو انجام میداد.

پیش نمونه طرح جدید به اسم بل 209 در 7سپتامبر 1965 برای اولین بار پرواز کرد و حدود 8ماه بعد، تمایل نیروی زمینی‌ آمریکا برای خرید آن  اعلام شدش.بعد از اون مدلهای دیگه مثل سی کبری (SEA COBRA) و سوپر کبری (SUPER COBRA) هم طراحی و ساخته شدش.کبری همون دستگاه قدرت انتقال هیویی استفاده میکنه و بدنه جدید با دو صندلی پلکانی داره.

ای اچ 1 اولین هلیکوپتر تهاجمی غربی هستش و از تجربیات جنگ ویتنام تو این هلیکوپتر استفاده فروان شده.این هلیکوپتر تو جنگهای زیادی استفاده شده(از جمله جنگ ایران و عراق) و به همین دلیل خیلی تغیرات توش به وجود اومده و چنانکه در مدلهای اخیر از دو موتور استفاده شده و سوپرا کبری و بعدیهاش از قابلیت جنگ شبونه برخورداره.

انواع مدلها:

AH-1E: مدل اولیه تهاجمی

AH-1F: مدل مجهز به موشک ضد زره تاو

TAH-1F: مدل آموزشی اف

AH-1G: هیویی کبری مدل اولیه برای تحویل به نیروی زمینی

AH-1J: سی کبری، اولین مدل 2موتوره برای خدمت تو نیروی دریایی

AH-1P: مدل ارتقا یافته و مجهز به موشکهای تاو

AH-1S: اصلاح شده مدل جی،با قابلیت شلیک موشک تاو

AH-1T: سی کبری اصلاح شده مدل جی با قابلیت پرواز بالاتر

AH-1W: سوپر کبری، قادر به انجام رزم شبانه

TH-1G: مدل آموزشی با فرامین دوگانه

AH-1Q: هیویی کبری قابلیت رزم شبانه و قادر به حمل 8 موشک تاو

AH-1S:  هیویی کبری

TH-1S: مدل آموزشی برای رزم شبانه

AH-1RO: دراکیولا شبیه مدل W ،برای صدور به رومانی

 

کابرها: آمریکا-ایران-اردن-اسراییل-پاکستان-ژاپن-تایلند-کره جنوبی-ترکیه-رومانی

قیمت بر اساس قیمت سال 1996برای مدل W: حدود 10.7 میلیون $

 

 **ایران 202 فروند از مدل J رو خرید و خودش تغییراتی زیادی توش داده،مثلا شیشه ضد گلوله، قابلیت حمل موشکهای مختلف مثل طوفان و تاو توسط ایران به قابلیتهای این هلیکوپتر اضافه شده 

 

مشخصات سوپر کبری:

طول: 17.68متر

عرض بدنه: 3.28 متر(دهانه 2سر بال)

موتور: 2 موتور T700-GE-401با ۱۲۵۰KW با1285 نیرو

ضرفیت حمل سوخت: 1162لیتر

قطر پروانه اصلی: 14.63 متر

عرض پروانه اصلی: 0.84 متر

وزن خالی: 4634 کیلو

بیشترین وزن: 6690 کیلو

سرعت مبادا گذر(یعنی هیچ رقمه نمیتونه از این بگزره): 352 KM/H

سرعت افقی:  282 KM/H

بیشترین نرخ صعود: 244 M/MIN

سرعت دوارانی پروانه اصلی:  311 rpm

سرعت دوارانی پروانه دمی:   1460rpm

سقف پرواز خدمتی: 4270متر (در شرایط IGE)

سقف پرواز ایستا: 4495متر (در شرایط OGE)

برد: 587کیلومتر)در شرایط SL،سوخت استاندارد و بدونه سوخت ذخیره)

تسلیحات: یک قبضه توپ هوایی 3لول زیر دماغه با 750گلوله 20MM با قدرت چرخش 100 درجه به طرفین و 18 درجه بالا و 50 درجه پایین

انواع راکتها و شعله نما

موشکهای هلفایر(HELLFIRE)،تاو،سایدویندر

 

 

AH-1W

AH-1S

AH-1S

AH-1W back cabin

AH-1W front cabin


   1       2       3       4       5       ...       7    >>
برای عضویت در خبرنامه این وبلاگ نام کاربری خود در سیستم بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری
 
تعداد بازدیدکنندگان : 101708


Powered by BlogSky.com

عناوین آخرین یادداشت ها